Op de dienstverlening van DenMa zijn de volgende algemene voorwaarden van
toepassing:
Artikel 1: Algemeen
- De hieronder genoemde algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
overeenkomsten, offertes en aanbiedingen tussen DenMa, hierna te noemen
Opdrachtnemer, en een Opdrachtgever, tenzij hier uitdrukkelijk van wordt afgeweken. - De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de Opdrachtgever
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. - Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment
geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het in deze
algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de
Opdrachtgever zullen dan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van
de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel
en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen. - Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit
niet dat de bepalingen niet van toepassing zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht
zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze
voorwaarden te verlangen.
Artikel 2: Offerte, overeenkomst, aanbieding
- Overeenkomsten van opdracht komen tot stand door ondertekening van beide partijen
van een offerte of opdrachtbevestiging. - Alle offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor
aanvaarding is ingesteld. - Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de
Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een
onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten. - Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een
gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders of opdrachten. - Het accepteren van een offerte, aanbieding of overeenkomst houdt in dat u de
toepasselijkheid van deze voorwaarden aanvaardt. Van het in deze voorwaarden
bepaalde kan slechts na schriftelijke mededeling dan wel schriftelijke goedkeuring door
Opdrachtnemer worden afgeweken, in welk geval de overige bepalingen onverkort van
kracht blijven. Alle rechten en aanspraken zoals in deze voorwaarden, en die in eventuele
nadere overeenkomsten ten behoeve van Opdrachtnemer worden bedongen, worden
evenzeer bedongen ten behoeve van door Opdrachtnemer ingeschakelde
tussenpersonen en andere derden. Deze voorwaarden respecteren de rechten van de
consument die voortvloeien uit de wet (of de verkoopovereenkomst). - De in een offerte vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffing van overheidswege,
evenals de te maken kosten in kader van de overeenkomst, waaronder begrepen de
kosten voor bestelde of gekochte zaken, reis- en verblijf, verzend- en administratiekosten,
tenzij anders aangegeven. - Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door
derden. De toepasselijkheid van artikel 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk
uitgesloten. - Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader
van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of
een door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos
zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten. - Indien Opdrachtnemer met de Opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs
overeenkomst, dan is Opdrachtnemer niettemin altijd gerechtigd tot verhoging van dit
honorarium of deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de
overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit
ene bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in
een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen of op andere gronden die bij het
aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren. - Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de overeenkomst meer
bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de
overeenkomst, dan is uitsluitend de Opdrachtgever die een beroep toekomt op titel 5
afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te
ontbinden, tenzij Opdrachtnemer:
10.1. alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk
overeengekomen uit te voeren;
10.2. indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Opdrachtnemer
rustende verplichting ingevolge de wet;
10.3. indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de
totstandkoming van de overeenkomst zal plaatsvinden;
10.4. of, bij levering van een zaak, indien is bedongen dat de aflevering langer dan drie
maanden na de overeenkomst zal plaatsvinden.
Artikel 3: verlenging, beëindiging, opschorting overeenkomst
- Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar het beste inzicht en vermogen en in
overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. - De overeenkomst eindigt van rechtswegen na het verstrijken van de met Opdrachtgever
overeengekomen opdrachtperiode zonder dat opzegging door een van de partijen is
vereist. - Verlenging van de opdrachtperiode gebeurt schriftelijk. De verlengde overeenkomst wordt
onder dezelfde voorwaarden voortgezet, tenzij daarvan schriftelijk is afgeweken. - Beëindiging van de overeenkomst door Opdrachtgever voor het verstrijken van de
opdrachtperiode heeft een schadevergoeding aan Opdrachtnemer ten gevolge ter
hoogte van 25% van de resterende, in de opdrachtbevestiging vastgestelde, uren maal het
tarief, inclusief 100% van de reeds gemaakte kosten waaronder begrepen reeds bestede of
gekochte zaken, reis- en verblijf, verzend- en administratiekosten. - Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft
dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan
Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde gegevens niet tijdig zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering
van de overeenkomst op te schorten. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan
nadat Opdrachtgever de gegevens aan Opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld. - Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
overeenkomst met directe ingang te ontbinden, indien:
6.1. de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet
tijdig nakomt;
6.2. na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen;
6.3. de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
6.4. indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van
Opdrachtnemer kan worden verlangd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk
overeengekomen condities zal nakomen, is Opdrachtnemer gerechtigd de
overeenkomst te ontbinden.
6.5. indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd. - Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Opdrachtnemer
gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor
direct en indirect ontstaan. - Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de
verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst. - Indien Opdrachtnemer op de gronden als genoemd in dit artikel tot opschorting of
ontbinding overgaat, is hij uit dien hoofde op alle manieren gehouden tot vergoeding van
schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan of schadeloosstelling, terwijl de
Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of
schadeloosstelling is verplicht. - Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer, zal
Opdrachtnemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te
verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever
toerekenbaar is. Tenzij het tussentijds eindigen aan Opdrachtnemer is toe te rekenen,
worden de kosten voor overdracht aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zoveel als mogelijk vooraf inlichten ter zake van de
omvang van deze kosten. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor
door Opdrachtnemer genoemde termijn te voldoen, tenzij Opdrachtnemer anders
aangeeft. - In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van
beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven –
ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid
waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat
het Opdrachtnemer vrij om de overeenkomst meteen en met directe ingang op te zeggen
of de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling
van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Opdrachtnemer
op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar. - Indien de Opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen
de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan-
afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst
gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht. - Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer tot opschorting of
ontbinding overgaat, is hij niet gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor
op enigerlei wijze ontstaan.
Artikel 4: Betaling
- Betaling door Opdrachtgever dient, zonder aftrek, korting of schuldverrekening, te
geschieden binnen 21 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te
geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door
Opdrachtnemer is aangegeven. Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende
declaraties schorten de betalingsverplichting niet op. - Indien de Opdrachtgever niet tijdig de factuur betaald, is Opdrachtgever in verzuim.
Opdrachtgever is dan een rente van 1% per maand aan Opdrachtnemer verschuldigd. De
rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat
Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde
bedrag. Indien Opdrachtnemer een betalingsherinnering moet versturen worden € 25,00
administratiekosten in rekening gebracht. - Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die
Opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-nakoming door Opdrachtgever van diens
betalingsverplichting, komen ten laste van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke
incassokosten bedragen ten minste 15% van het verschuldigde bedrag met een minimum
van € 75,00. - Indien binnen de vervaltermijn geen (volledige) betaling is ontvangen kan Opdrachtnemer
haar werkzaamheden opschorten nadat de opdrachtgever daarvan in kennis is gesteld.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade dientengevolge ontstaan.
Artikel 5: Aansprakelijkheid
- Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, is deze aansprakelijkheid beperkt tot wat in
deze bepalingen is geregeld. - Opdrachtnemer neemt met de overeenkomst een inspanningsverbintenis op zich en geeft
derhalve geen garantie omtrent de resultaten van de opdracht. - Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens. - Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde
van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. - De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer ten opzichte van Opdrachtgever is beperkt tot
het bedrag van de door zijn verzekeraar gedane uitkering. - Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
– de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor
zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
– de eventueel redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer
aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer
toegerekend kunnen worden;
– redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de
Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe
schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
De Opdrachtnemers is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolg schade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs-
of andersoortige stagnatie. - Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of schade van de eigendommen
van de Opdrachtgever.
Artikel 6: Overmacht;
- Indien Opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig, of niet
behoorlijk kan nakomen als gevolg van een hem niet toerekenbare oorzaak, worden die
verplichtingen opgeschort tot op een moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze
overeenkomst op de overeengekomen wijze na te komen. - Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan alle van buitenkomende
oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen,
doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichting na te komen. - Opdrachtgever heeft het recht, in geval de situatie als bedoelt in het eerste lid zich
voordoet, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang schriftelijk op
te zegen.
Artikel 7: Geheimhouding
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in
het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben gekregen.
Artikel 8: Wijziging van de overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen
tijdig, schriftelijk en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomst aanpassen.
Artikel 9: Reclames
- U heeft de verplichting om bij aflevering te onderzoeken of de producten aan de
overeenkomst beantwoorden. - Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag
dienden schriftelijk binnen 8 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie
waarover Opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 14 dagen na de ontdekking van het
gebrek indien Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon
ontdekken, aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt. - Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van
Opdrachtgever niet op. - In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft Opdrachtnemer de keuze tussen
aanpassing van het in rekening gebrachte factuurbedrag, het kosteloos verbeteren, of het
opnieuw verrichten van de opdracht tegen een teruggave naar evenredigheid van door
Opdrachtgever betaalde kosten. - Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld vervallen alle rechten van Opdrachtgever in
verband met de reclame.
Artikel 10: Vrijwaring
- De opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak
aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is. - Indien Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is
de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en
alles te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever
in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer,
zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan
de zijde van de Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor
rekening en risico van de Opdrachtgever.
Artikel 11: Rechtskeuze en geschillen
- Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland
uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar
woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten. - Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. - Op de rechtsverhouding tussen DenMA en haar cliënten is Nederlands recht van
toepassing. Uitsluitend de Nederlandse rechter is bevoegd van enig geschil tussen DenMa en cliënt kennis te nemen.
Artikel 12 : Vindplaats en wijzigingen voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amersfoort.
- Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie die geldig was ten
tijde van het tot stand komen van de rechtspreking met Opdrachtnemer. - De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg
daarvan.